donderdag 26 mei 2011

Vraag 4 (Crystallize Allround Design) Ik had ooit op school een gast-college van een duitse concept-denker. Een mooie man, best wel oud in mijn toenmalige ogen.
Hij stelde een vraag: "Zou je ooit en pistool willen ontwerpen?"
De discussie voerde van "nee nooit in mijn leven" tot "ja tuurlijk, mits het wapen onze vrijheid waarborgt".

Hij verfijnde zijn vraag:" zou je ooit een pistool van 'kunststof' (plastic dus) willen ontwerpen?"
Tot voor die vraag bemoeide ik me niet al te veel met de discussie, maar de reactie die 'men' gaf baarde me zorgen. In de ogen van de "goe-gemeente" maakte het geen verschil of het wapen van kunststof was of niet.
Waarom zou ik een kunststof pistool willen ontwerpen? Wat zou het doel zijn van een dergelijk wapen? Nog even los van het gegeven dat het een technologisch kunststukje zou zijn....

Ik realiseerde me dat een dergelijk wapen eenvoudig door de metaal-detector kan worden gesmokkeld. Zeker als de kogels ook van kunststof zouden zijn (maar wel degelijk de beoogde schade uit zouden kunnen richten).
Tevens bedacht ik me dat een dergelijk wapen nooit zou worden gebruikt door partijen die een vergunning hebben om een pistool te trekken. Immers, waarom moeilijk doen als het beter kan?

Ik verzette me hevig tegen het kunststof pistool. Het enige doel ervan is tenslotte dat kwaadwillenden kwaad willen doen.
Ik wil nooit in mijn leven iets ontwerpen waar nietsvermoedende burgers de dupe van worden...

Bovenstaand voorbeeld lijkt me duidelijk. Maar wat doe ik als ik een stand, product of poster maak waardoor die zelfde nietsvermoedende burger besluit z'n vakantiegeld uit te geven aan het product dat ik help te verkopen??
Is dat niet het zelfde?

In mijn ogen een ethisch dilemma.

Antwoord: Bijvoorbeeld: bij het afrekenen van je volle benzinetank (van je onethisch grote auto) word je het hele productenarsenaal van Nestle onder je neus gedrukt. Hoever kan marketing gaan? Welke ethische grenzen zijn er behalve het irritatieniveau van de nietsvermoedende op-dieet-zijnde klant?
EthiekZaak zegt: ethische grenzen? Klein allergiepuntje van EthiekZaak. Wat is goede marketing? Een goede marketeer weet behoeften van de klant te creëren en hierin te voorzien. Je concurrent niet zwart maken, eerlijke informatie over je product leveren. Punt blijft dat de marketeer de klant pakt op zijn emotie en daar zit hem de ethische relevantie. Degelijke ethische reflectie over het goed uitoefenen van je vak is nooit weg en durf dat te doen met je collega’s (en met EthiekZaak) maar zeker ook met de argeloze consument die ook gewoon een denkend en beslissend mens blijkt te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten