Ethische Vraag 1 van UTwente: Waar stel je de grens als docent wanneer je met lastige leerlingen wordt geconfronteerd?
Maak je het jezelf makkelijk door met een onvoldoende te strooien, probeer je achter de reden van lastig gedrag te komen, of accepteer je dat je als docent kunt worden uitgedaagd en probeer je dat om te denken? Wat is een lastige leerling? Een leerling die niet is wat de docent voor ogen heeft, een leerling die weigert intellectueel pijn te lijden, een leerling die lui is.
Wat is voor de docent de strekking van een onvoldoende?
Wij zeggen: je bent als leerling en docent op elkaar aangewezen, je maakt samen deel uit van het lesproces zij het in een overvolle collegezaal, muffig klaslokaal of virtuele leeromgeving. Daar maak je iets moois van met elkaar.
Neemt niet weg dat sommige leerlingen gewoon onuitstaanbaar zijn en sommige docenten geen les kunnen geven. Dat is niet erg – that’s part of life.
De interactie aangaan is echter ook een keuze.
Loopt de interactie leerling docent stuk op onverschilligheid leerling of docent kan je donder opzeggen dat je in termen van polarisatie bezig bent en niet in termen van dialoog.
Dialoog betekent dat je de bereidheid hebt om te twijfelen aan alles wat je goed en nuttig acht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten