Als NLP-master practitioner (en vrouw met veel werk-/levenservaring) coach ik klanten m.b.v. NLP-technieken.
Ik overweeg nu om daarnaast distributeur van Herbalife producten te worden. Ik maak dan winst op de productverkoop, begeleiding is gratis. Ik denk dat ik hiermee meer klanten aan kan trekken die ik d.m.v. bijv. interesse in 'afvallen' ook kan interesseren in NLP-sessies (die ze dan gewoon per sessie betalen). Het is voor klanten niet verplicht dat ze producten bij kopen als ze een vrijblijvende (gratis) intake bij me hebben gehad.
Het Amerikaanse bedrijf Herbalife levert voedingsmiddelen voor vitaliteit, gewichtsvermindering/-vermeerdering en sport.
De producten die ik tot op heden zelf heb uitgeprobeerd vindt ik erg goed. Het bedrijf geeft veel info/trainingen. De marketing-strategie is erg goed/lucratief en biedt veel vrijheden maar is nogal dwingend (Amerikaans?). Dat staat me wel tegen.
Wat is mijn ethische dilemma?
Vriendinnen (slank, fit, academisch) van mij vinden dat ik dat afslanken/vitaliteit ook met alleen NLP-sessies moet kunnen bieden. Dat denk ik ook maar daarnaast denk ik dat ik (sommige) klanten sneller 'over de streep trek' met een gewichtsmanagement'lokkertje' (en de producten zijn écht een steuntje in de rug) en dat ze uiteindelijk al dan niet met product-aankoop een fijnere/gezondere toekomst tegemoet gaan......
Ethiciennes, ik hoop dat ik mijn ethische vraag een beetje helder heb voorgelegd,
ben zeer geïnteresserd in jullie ideeen hierover,
groeten van Loes Breebaart
Mind&More
Het belangrijkste morele punt hier is misbruik van de relatie. Want je bent coach en de klanten zitten in een positie waarin je jou mogelijk als autoriteit zien. En dus geneigd zijn meer en/of makkelijker aan te nemen dat wat jij zegt te volgen. Ok van belang is dat de relatie tussen jou en Herballife en het feit dat jij er geld aan verdient duidelijk is voor de klant. Daarin ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de klant, want hoewel er zeer kwetsbare groepen zijn, kan door de bank genomen ook wel degelijk een verantwoordelijkheid voor gezond verstand bij de klant worden gelegd. Als die duidelijkheid er is, dan mag het spel worden gespeeld. Helder, open en zonder dwang.
EthiekZaak is normaliter niet van het overschatten van wat via de band van communicatie kan worden opgelost, maar daar ligt hier toch wel een sleutel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten